Protetika

26.04.2019 Rady odborníkov

POTREBUJÚ DETI ŠPORTOVAŤ, ABY BOLI ZDRAVÉ?

Deti v období medzi 3. a 15. rokom prechádzajú v predškolskom období a následne počas puberty fázami intenzívneho rastu. V týchto štádiách rýchleho rastu sa musí detský organizmus opakovane vysporiadať s „novým telom“ a naučiť sa ho akoby nanovo ovládať, koordinovať a správne používať.

POTREBUJÚ  DETI  ŠPORTOVAŤ,  ABY BOLI ZDRAVÉ?

Práve počas obdobia rýchleho rastu sú deti náchylné na vznik nevhodných pohybových návykov - stereotypov, chybného držania tela a pri nesprávnej alebo nadmernej záťaži aj k zvýšenému výskytu úrazov.  Prevencia bolestí pohybového aparátu, ktoré sú dôsledkom preťažovania alebo nesprávneho postavenia - držania tela, je predovšetkým zdravá pohybová aktivita. Jej odporúčanie je veľmi individuálna vec  a závisí od pohybových predpokladov dieťaťa. Rizikom v tomto veku je nadmerné jednostranné preťažovanie skeletu napríklad pri športoch ako tenis, alebo príliš intenzívne gymnastické cvičenia  s vyťahovaním kĺbových puzdier. Ideálne pohybové aktivity pre deti sú komplexné športy, pri ktorých je rovnomerná záťaž celého tela - napríklad ľahká gymnastika, nekontaktné bojové umenia, futbal, basketbal, alebo aj tanec.
Pri nekontaktných bojových umeniach sa dieťa učí stabilnému postoju, napätiu brušného svalstva, správnemu dýchaniu aj disciplíne. Už jednoduché tanečné kroky zvyšujú ľahkosť pohybu, spevňujú svaly, rozvíjajú rovnováhu, aj správne držanie tela. Systematické tréningy  alebo tanečné skúšky vyžadujú od detí rešpektovanie pravidiel a súčasne ako rastú, získavajú prax a okruh priateľov. A to im dodáva sebavedomie a pomáha im zvládať životné skúšky.
Ak Vaše dieťa nie je športový typ, úplne postačí všestranný pohyb, ktorý je pre dieťa prirodzený. Chvíľu behať, potom sa ponaťahovať na preliezačke, hojdať sa na hojdačke  - „z každého rošku trošku“. Dôležité je venovať sa nejakej pohybovej aktivite pravidelne.
Nezanedbateľným predpokladom správneho pohybu je vhodná obuv. Výberom správnej obuvi možno nie len limitovať zranenia a preťaženie pohybového aparátu no aj výrazne zlepšiť kvalitu pohybu, zvýšiť výkon a tým aj celkový pozitívny zážitok zo športu. Pri behu je dôležitá tlmivá- antistresová funkcia podrážky a mäkká, nohe sa prispôsobujúca topánka. Pri turistike má topánka nohu chrániť a stabilizovať pri dlhej stereotypnej chôdzi v rôznych terénoch... a takto by sa dala definovať najvhodnejšia obuv pre každú aktivitu. Nesprávne zvolená, resp. nevhodná obuvou sa podieľa na rozvoji zlého držania tela, nesprávnej chôdze a v niektorých prípadoch aj vzniku deformít nôh a prstov.

Úloha rodičov pri výbere topánok vôbec nie je ľahká. Hlavne keď popri všetkých parametroch správnej obuvi musí topánka spĺňať aj tú najdôležitejšiu požiadavku – musí sa páčiť dieťaťu, aby bola „hodná“ majiteľovej nôžky.

MUDr. Martina Frištáková, PhD.

Autorka článku je viac ako 10 r. lekárka na Ortopedickej klinike NÚDCH Bratislava a odborná asistentka na Lekárskej fakulte UK. Spoluautorka populárno - náučnej knihy - Rodičia sa pýtajú ortopéda; Autorka a spoluautorka mnohých odborných článkov a publikácii s tematikou detského ortopedického pacienta. Zaoberá sa prevenciou, konzervatívnou a operačnou liečbou vrodených a získaných deformít pohybového aparátu u detí. Špecializuje sa hlavne na deformity dolných končatín a možnosti ich korekcie a liečby. 

Menu Pobočky

Pre zlepšenie kvality našich stránok používame cookies. Tým, že pokračujete v prehliadaní stránok bez zmeny nastavenia vášho prehliadača súhlasíte s ich používaním.